CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, April 6, 2012

[ Kisah Si Pokok Kacang ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



-Si pokok kacang yang baru bercambah dengan temannya. Bezakan?


Setiap waktu petang, aku isi masa lapang dengan tolong mama tanam pokok2. Bila batas dah siap, biji benih ditabur dan disiram air. Dengan izin Allah, setelah beberapa hari biji benih akan bercambah menjadi anak pokok. Alhamdulillah, pokok bendi,kacang panjang dan bunga matahari dah makin besar. Tak lama lagi boleh lah tuai hasilnya.

Nak dijadikan cerita, dalam banyak2 batas pokok bendi, ada satu yang memang tak nampak langsung tanda2 macam ada biji benih di situ. Sebabnya, anak2 pokok bendi di batas lain semua dah mula tumbuh pucuk baru, sedangkan satu batas tu masih kosong tanpa pokok.

Setiap kali siram pokok, aku akan terfikir sendiri. Batas yang kosong ni memang tak ada biji benih? Atau ada benih cuma lambat tumbuhnya. Terfikir jugak tak nak siram batas yang satu tu. Tapi, rasa tak sedap hati pulak, mungkin memang betul ada biji benih yang lambat tumbuhnya. Jadi, aku teruskan siram batas yang kosong tu setiap petang.

Dan akhirnya, dengan izin Allah, biji benih di batas yang kosong tu mula bercambah. Macam tak percaya! Hampir2 saja aku berhenti siram sebab ingat memang tak ada biji benih di situ.

Sebenarnya, kisah si pokok kacang ni hampir sama dengan apa yang aku rasa sekarang. Dengan masa depan yang tak tahu ke mana. Aku seakan hampir menyerah. Satu per satu teman seangkatan tersenyum bangga dengan apa yang dicapai. Sedangkan aku? Masih tercari-cari hala tuju sendiri.

Jujur, hati mana yang tak dicuit rasa sedih. Tambah2 hati yang serapuh hati aku. Selalu janji dengan diri sendiri tak nak nangis, tapi apakan daya. Bila tekak terasa berpasir, air mata laju mengalir. Biarlah Allah saja yang tahu.

Alhamdulillah, Allah sayangkan aku. DIA kirimkan sahabat2 yang sangat baik dan selalu bagi sokongan. Sungguh, memang mengalir air mata terharu bila sahabat2 bagi kata2 semangat. Mana dapat nak dicari ganti sahabat2 terbaik dalam hidup aku. Bila melihat dirinya, kamu akan teringatkan Allah. Ya, itulah mereka buat aku.



Current mode: Buat kamu2 yang hadir dalam hidup ini. TERIMA KASIH ALLAH!

0 Bisik-bisik Buzz: