CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 19, 2012

[ Pernah Terfikir? ]

(i)
Pernah terfikir?
Saat kita bertanya-tanya tentang rezeki yang dirasakan tak kunjung tiba.
Bila?
Kenapa lambat sangat nak dapat rezeki ni?
Di mana lubuk rezeki aku?
Sudah dekat atau masih jauh?

Sama seperti kita bertanya tentang ajal sendiri,
Bila?
Kenapa lambat sangat nak MATI ni?
Di mana malaikat Izrail?
Sudah dekat atau masih jauh?

Kerana,
Ajal maut, rezeki dan jodoh,
Semuanya Allah yang tentukan.

Apa hak kita untuk memaksa?

(ii)
Pesan seorang kekanda:

Penangguhan sesuatu nikmat itu mungkin tarbiah Allah untuk kita bersabar dan terus bersangka baik pada-Nya.





Current mode: Menjahit keyakinan yang terkoyak.


Saturday, April 14, 2012

[ Rahsia Ketenangan Jiwa ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





Rahsia Ketenangan Jiwa By Ustazah Siti Nor Bahyah.

1. Bangun menghidupkan ibadah malam.
-Zikir,baca quran @ solat sunat.

2. Manfaat waktu yang ada.
-Jangan biarkan masa berlalu dengan sia-sia.

3. Memahami keistimewaan zikrullah.
-Hati akan resah tanpa zikrullah ibarat ikan yang tak dapat hidup tanpa air.

4. Sentiasa berteman dengan orang-orang soleh.
-Perlu pandai pilih kawan.

5. Sentiasa muhasabah diri.
-Semak amalan seharian kita.

6. Bersegera melakukan kebaikan.
-Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Jangan tangguh2, sekali niat terus buat! *untuk yg baik2 saja okey!*

7. Segera bertaubat kepada Allah.
-Taubat dengan sungguh2 dan tidak mengulangi dosa yang dilakukan.

8. Merenung 10 cincin ahli syurga.
-Cincin yang ditulis nikmat yang akan diterima di syurga.

Merenung 10 cincin ahli neraka.
-Cincin yang ditulis azab yang akan diterima di neraka.


p/s: Perkongsian mutiara kata yang sempat dikutip! Kalau nak banyak2 lagi boleh cari di sini.


Current mode: Rindu 'taman syurga'. Rindu sahabat2 di seberang laut sana. Tempat aku kenal pencipta. :')

Wednesday, April 11, 2012

[ Sometimes You Need Someone. ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



Sometimes you need someone,

Someone to come,

and tell you it's OK,

Someone to tell you they love you

and you'll be just fine.


Current mode: Sometimes I need someone to help me to smile again. -.-'

Friday, April 6, 2012

[ Kisah Si Pokok Kacang ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



-Si pokok kacang yang baru bercambah dengan temannya. Bezakan?


Setiap waktu petang, aku isi masa lapang dengan tolong mama tanam pokok2. Bila batas dah siap, biji benih ditabur dan disiram air. Dengan izin Allah, setelah beberapa hari biji benih akan bercambah menjadi anak pokok. Alhamdulillah, pokok bendi,kacang panjang dan bunga matahari dah makin besar. Tak lama lagi boleh lah tuai hasilnya.

Nak dijadikan cerita, dalam banyak2 batas pokok bendi, ada satu yang memang tak nampak langsung tanda2 macam ada biji benih di situ. Sebabnya, anak2 pokok bendi di batas lain semua dah mula tumbuh pucuk baru, sedangkan satu batas tu masih kosong tanpa pokok.

Setiap kali siram pokok, aku akan terfikir sendiri. Batas yang kosong ni memang tak ada biji benih? Atau ada benih cuma lambat tumbuhnya. Terfikir jugak tak nak siram batas yang satu tu. Tapi, rasa tak sedap hati pulak, mungkin memang betul ada biji benih yang lambat tumbuhnya. Jadi, aku teruskan siram batas yang kosong tu setiap petang.

Dan akhirnya, dengan izin Allah, biji benih di batas yang kosong tu mula bercambah. Macam tak percaya! Hampir2 saja aku berhenti siram sebab ingat memang tak ada biji benih di situ.

Sebenarnya, kisah si pokok kacang ni hampir sama dengan apa yang aku rasa sekarang. Dengan masa depan yang tak tahu ke mana. Aku seakan hampir menyerah. Satu per satu teman seangkatan tersenyum bangga dengan apa yang dicapai. Sedangkan aku? Masih tercari-cari hala tuju sendiri.

Jujur, hati mana yang tak dicuit rasa sedih. Tambah2 hati yang serapuh hati aku. Selalu janji dengan diri sendiri tak nak nangis, tapi apakan daya. Bila tekak terasa berpasir, air mata laju mengalir. Biarlah Allah saja yang tahu.

Alhamdulillah, Allah sayangkan aku. DIA kirimkan sahabat2 yang sangat baik dan selalu bagi sokongan. Sungguh, memang mengalir air mata terharu bila sahabat2 bagi kata2 semangat. Mana dapat nak dicari ganti sahabat2 terbaik dalam hidup aku. Bila melihat dirinya, kamu akan teringatkan Allah. Ya, itulah mereka buat aku.



Current mode: Buat kamu2 yang hadir dalam hidup ini. TERIMA KASIH ALLAH!

[ Take A Step Back & Smile. :) ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





Sometimes in life,
We have to take a step back,
Not to quit!
But,
To re-energize!

Try harder,
Keep on believing!
After a hurricane,
There's a rainbow.
The rain will stop,
The sun will shine again as always.

So, why don't you smile?

:)



Current mode: All I need is ALLAH. :')

[ Hati Yang Patah ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





Pesan buat Hati yang Patah,

Patah hati,

Jangan terdampar sepi!

Jangan tersungkur mati!


Patah hati,

Jangan leburkan mimpi!

Jangan memakan diri!


Bukankah tuhan ciptakan malam,

Untuk beradu menanti siang.

Bukankah tuhan titiskan hujan,

Menanti limpah kemarau panjang.



Current mode: Mengubat hati yang patah. -.-

Wednesday, March 28, 2012

[ Back Up Again. ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
In the name of Allah the Most Gracious and Merciful


We might have failed several times in the process

or fall down helplessly on the ground.

What do you have to do when you fall down?

Stand back up again.

After that?

Stand up again, again, again and again!

We stay strong not because standing strong is our last resort,

but we are strong because,

We chose to stay strong!

Ask Allah to help us.

Make dua’ as if we are drowning and wanting to be saved.

Prove to Allah that we desperately need His help.

-Ameen Misran of Langit Ilahi.

Current mode: I'm so grateful to have such a wonderful friends in my life. Thank you Allah.

Sunday, March 25, 2012

[ Si Buta Mencari Arah ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



Ibarat si buta yang sedang berjalan bersama tongkat di tangan,

Gelap pekat hitam tak nampak jalan.

Tak tahu ke mana harus menapak,

Apatah lagi tentang apa yang menanti di hadapan.

Allah,

Hanya pada-Mu aku memohon,

Permudahkanlah semua urusan yang terbaik untukku,

Permudahkanlah semua yang dapat mendekatkan aku dengan-Mu.







Current mode: Redha itu ikhlas. Pasrah itu menyerah. *hujan sekejap2* -.-'

Wednesday, March 21, 2012

[ The Day Will Come ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful




Dear you,

I know the day will come sooner or later,
When we realize that what we had now is not for real.

Don't worry,

I'll be Okay!



Current mode: I'll be right here on the ground when you come back down! :')

Monday, March 19, 2012

[ 3# Bila Perempuan Baik itu Jatuh Cinta. ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



Petang itu masih seperti selalu bersama deru angin yang sama lembutnya. Awan2 berarak pelbagai rupa, putih bersih persis gula2 kapas. Aku dan si perempuan manis masih juga berkongsi cerita sambil duduk2 di pangkin kayu lama.

“ Awak, cinta macam mana yang termasuk dalam definisi awak tu?” Aku bertanya pada si perempuan manis, masih lagi dengan topik yang sama: CINTA.

Dan si perempuan manis masih tersenyum seperti biasa.

“ Cinta yang pada tempatnya. Pertama, cinta kepada pencipta cinta itu sendiri: Allah S.W.T. Kedua, cinta pada kekasih-Nya: Rasulullah S.A.W. Ketiga, cinta sesama makhluk yang matlamatnya semata-mata untuk meraih redha-Nya. Ha,cinta macam ni baru manis rasanya.” Balas si perempuan manis dengan kata-kata yang sangat dalam maknanya buat aku yang masih mencari cinta.

“ Jadi, tak salahlah kalau kita jatuh cinta kan? ” Aku menyoal untuk kepastian.

“ Setiap benda tak akan salah selagi tidak melanggar perintah Allah. Jatuh cinta tak salah, cuma bagaimana kita menguruskan perasaan cinta itu yang penting. Kalau kita uruskan dengan nafsu serakah, itu memang terang2 sudah salah.” Jawapan kata dua daripada si perempuan manis. Ibarat tiada warna kelabu, yang ada cuma hitam atau putih.

“ Awak pernah jatuh cinta? ” Soalan cepu emas buat si perempuan manis di sebelahku.

Tapi soalanku hanya dijawab dengan senyuman manis yang sederhana tanpa sepatah kata dan rintik-rintik hujan mula turun menyapa daun-daun pokok tempat kami berteduh. Angin mula bertiup lebih kuat daripada biasa. Kali ni aku yakin, angin bawa pesan daripada sang hujan.

“ Hujan adalah rahmat Allah buat makhluk di bumi. Waktu mustajab juga untuk berdoa. ” Kata si perempuan manis.

Dan kami larut dalam doa masing-masing bersama dengan air mata yang tak dapat dibezakan dengan air hujan. Basah. Sebasah hati ini dengan siraman kasih-Nya.

{ Teratak Impian. 0137 a.m waktu Malaysia. 19 March 2012 }

Saturday, March 17, 2012

[ Only YOU ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





Current mode: It's raining season.


Wednesday, March 14, 2012

[ 2# Bila Perempuan Baik itu Jatuh Cinta. ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



Angin petang membuai lembut seiring deru air mengalir di kolam kecil. Aku masih lagi bersama si perempuan manis, melihat anak2 ikan berkejaran yang seakan tak pernah penat berenang dan kami masih berkongsi cerita.

“ Awak, seronok kan kalau ada seseorang yang sayang pada kita? Mesti rasa berbunga-bunga.” Aku mula berangan mengarang cerita ibarat penulis skrip drama.

Dan si perempuan manis itu masih tak lekang dengan senyumannya dan berkata:

“ Hmm,mestilah. Setiap manusia fitrahnya ingin disayangi dan menyayangi. Cinta itu juga fitrahnya suci kerana ia kurniaan Ilahi, cuma bila bersalut nafsu ia terfitnah menjadi keji. Jadi, harus berhati-hati.

Cinta oh cinta. Bila berbicara soal cinta, 7 hari 7 malam pun belum akan habis kisahnya sedang aku masih tercari-cari erti sebenar sebuah cinta.

“ Apa definisi cinta bagi awak?” Sungguh2 aku bertanya pada si perempuan manis itu. Berharap agar diri memahami erti cinta yang dicari.

“ Bagi saya, cinta yang sebenar itu tidak melukakan, tapi menyembuhkan. Cinta yang sebenar itu akan mendekatkan kita dengan pencipta, bukan menempah tiket ke neraka. Itu definisi cinta bagi saya.” Si perempuan manis menyempurnakan kata-katanya dengan senyuman yang sangat bermakna.

Suasana sepi seketika, hanya bunyi air mengalir kedengaran. Satu persatu kata-kata si perempuan manis masuk ke dalam hatiku. Masuk. Simpan. Kunci.

“Terima kasih!” Ucapku dengan mata yang terasa pedih tiba-tiba. Bukan kerana habuk masuk ke mata tapi cinta yang masuk ke hati.

“Untuk apa? Saya kan cuma berkongsi rasa.” Kata perempuan manis itu sambil tersenyum seperti biasa.

“Untuk definisi cinta yang manis dan sederhana seperti orangnya.” Dan kali ini giliran aku tersenyum bermakna.

Deru angin lembut seperti selalu. Masih menyampaikan pesan agaknya. Pesan dari sang hujankah? Atau pesan dari pencinta untuk yang dicintainya.

{ Teratak Impian. 0115a.m waktu Malaysia. 13 March 2012 }

Monday, March 12, 2012

[ 1# Bila Perempuan Baik itu Jatuh Cinta. ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful


Aku hanya memandangnya sambil tersenyum sendiri. Dari kaca mata aku, dia adalah seorang yang manis. Bukan kerana solekan yang dipakai tapi kerana senyuman dan tingkah-lakunya. Sederhana. Satu kata itu cukup untuk menggambarkan peribadinya.

Saat rintik hujan mula berhenti dan matahari malu-malu menampakkan sinarnya, aku dan dia duduk di buaian besi itu. Sekadar berkongsi cerita.

“ Pernah rasa bercinta? ” Soalanku memecah kesunyian di petang itu.

Dan dia sekadar tersenyum nipis sambil memandangku. Mungkin terkejut dengan soalan yang tiba2 tanpa ada mukhadimahnya.

“ Awak? ” Dia bertanya kembali kepadaku.

“ Entah. Tak tahu nak dikatakan bercinta atau tidak. Pernah jugak cuba nak rasa masa zaman sekolah dulu sebab tengok ramai kawan dah ada buah hati masing2 dan macam seronok. Bahagia bila ada orang selalu ambil berat dan sayang kita. ” Aku jawab guna skema jawapan yang sangat biasa zaman sekarang ni.

Dan dia masih tersenyum lagi seperti tadi.

“ Lepas tu apa jadi? ” Soalan diiringi dengan senyum yang sederhana tapi tetap manis.

Hilang semuanya entah ke mana. Saya sendiri tak tahu apa yang saya mahu sebenarnya waktu tu. Mungkin keadaan waktu itu membuatkan saya memerlukan seseorang teman untuk berkongsi suka duka dan bukan teman untuk bermain. ” Jawapan lama yang aku cari untuk menjawab soalan2 jiwa remaja ini dulu.

Teman bermain? Permainan yang macam mana awak maksudkan? ” Si perempuan manis itu kembali bertanya.

“ Permainan hati dan perasaan.” Sepotong ayat itu sudah cukup untuk menyimpulkan cerita2 lama itu dan aku kembali memandang wajahnya. Raut wajahnya yang sederhana itu jelas menunjukkan dia faham apa yang aku ingin sampaikan tanpa perlu penjelasan sepanjang karangan sekolah dulu.

Dan dia masih tersenyum. Manis walaupun tanpa butir2 gula.

“ Kenapa awak asyik tersenyum dari tadi? Sudah terlebih gula?” Soalan itu terluah juga sambil memerhati senyuman manis itu.

“ Sebab kita cakap pasal cinta yang banyak rasa dan manis itu juga salah satu rasanya.” Dia berhenti berbicara tanpa mengurangkan manis senyumannya.

“ Ah, ada apa dengan senyuman manis kamu itu?” Soalan hati ini dibiar tak terluah.

Dan angin mula menyapa lembut menemani sepi. Mungkin cuba untuk sampaikan pesanan seseorang tanpa suara sambil aku masih berfikir tentang makna di sebalik senyuman manis itu.

{Teratak Impian. 1747 p.m waktu Malaysia. 10 March 2012}

[ Take Me Away. ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



Dear better half,

Take my hand,
Don't ever let me go.

Take my heart,
Please handle with care.

Take me away,
from all the sadness and hatred.

Take me to a place called Jannah,
where it filled with love.




Current mode: Flu + Headache + Fever. Dear me, get well soon. :')

Wednesday, March 7, 2012

[ Nikmat Ujian ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



(i)

Alhamdulillah.

Allah mengizinkan aku melalui satu ujian,

yang mungkin nampak kecil di mata orang lain,

tapi cukup meninggalkan sesuatu di hati ini.

Syukur.


(ii)

Mungkin selama ini,

Perjalanan hidup kita seolah-olah sempurna,

Satu per satu impian jadi kenyataan.

Tapi

Sedarlah wahai diri,

Laut yang tenang tidak akan melahirkan nakhoda yang mahir.

Ingat itu!

Ujian dan cabaran akan menjadikan kita lebih dewasa.





Current mode: Hidup ini satu perjuangan. Jadi, teruslah berjuang! :)

Tuesday, February 14, 2012

[ I Haven't Met You Yet. ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful




A: Do you hear me?
I'm talking to you,
Across the water,
Across the deep blue ocean,
Under the open sky.
Oh my love,
I'm trying to be a BETTER man.

B: Dear love,
I hear you in my dreams,
I feel you whisper across the sea,
I keep you with me in my heart,
We'll get through together when life gets hard.

*Edited Lucky lyrics. :)


***

Looking for someone who will guide me to Jannah.





Current mode: Years from now, i'll show this post to you just so you know that i'm thinking of you eventhough i haven't met you yet.

Sunday, February 12, 2012

[ Jalan Hidup Yang Masih Rahsia ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful







(i)

Aku tak tahu apa yang menanti di hujung jalan hidupku,
Jalan hidup ini masih panjang atau sudah singkat?
Berliku atau berkabuskah?
Sungguh.
Aku tak tahu,
dan hanya pada Allah,
aku memohon,
Kerana hanya Allah sumber kekuatan,
Hanya Allah sumber ketenangan.


(ii)

Semalam kata bonda, kerja 2-3 tahun lepas tu kawin.
Aku?
Aduh,kerja pun belum.
Calon?
Bagi aku,
Selagi si dia tak datang jumpa keluarga,
Selagi itu dia belum calon imamku.


(iii)

Ya Allah,
Permudahkanlah urusan2 yang terbaik untukku,
Panjangkanlah umurku agar aku dapat berbakti kepada keluargaku.






Current mode: Solehah itu cita2. Sedang berusaha. :')

[ So Fluffy :) ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



I woke up from a so called sweet dream.
I'm hugging a little kitten,
so cute,
and
fluffy.





Current mode: Finding for pieces of puzzle to complete me. :)

Saturday, February 11, 2012

[ A STRONG Person ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





I found this quote:

A strong person is not the one who doesn't CRY,

A STRONG person is the one who knows;

How to be quiet,

Shed a tear for a moment,

and then,

pick up his/HER sword and FIGHT again!

See?

Keep on fighting!





Current mode: Keep on fighting! Keep holding on! Lalala~. =)

Friday, February 10, 2012

[ Lelaki Itu Buat Aku ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





Lelaki itu buat aku,
Seorang insan yang dilahirkan sebagai pemimpin,
Pelindung buat aku rasa selamat,
Penyokong yang tegar saat aku mula mengalah.

Lelaki itu buat aku,
Insan yang dianggap 'Hero' bagi anak2ku nanti,
Bukan kerana dia 'SuperHero',
Tapi kerana dia mencontohi sebaik-baik lelaki sempurna.
Rasullullah S.A.W.

Lelaki itu buat aku,
Insan yang mengajar aku untuk mencintai Allah dan Rasul melebihi dirinya.

Siapa lelaki itu dalam hati aku?
Pemilik cintaku setelah Allah S.W.T dan Rasullullah S.A.W.





Current mode: Menyiapkan diri sebagai penyejuk mata dan penenang jiwa~ :)

[ I Still Have YOU ]



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful



When everything is falling apart,
I still have You.

When my heart is breaking into pieces,
I still have You.

When my tears keep on pouring down on my cheeks,
I still have You.

Whenever I feel so lost and lonely,
I still have You.
By my side
and always in my heart.

The first love,
The One and Only,
above all the things in my life.



Current mode: The Endless Love~