CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 31, 2011

[ Carilah DIA Di ♥ ]


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah the Most Gracious and Merciful





(i)

Bila manusia dapat sesuatu, maka timbul pula kesedihan dan keresahan. Kenapa? Kerana takut kehilangan sesuatu itu. Bila ia benar2 berlaku saat sesuatu itu hilang entah ke mana. Dia berdukacita terkadang sampai hilang punca.

Kenapa mesti begini wahai hati?

Laa Tahzan! Jangan bersedih. Bukankah segala apa yang Allah kurniakan kepada kita itu hanya pinjaman sementara. Tiada yang kekal.

Duhai hati,

Allah pinjamkan kita sesuatu, Allah akan tarik kembali. Bukankah itu adat orang meminjam? Malah kita juga pemegang amanah Allah, maka sifat orang yang memegang amanah ialah sampai satu waktu dia terpaksa memulangkan semula amanah itu kepada sang empunya.

Sedarlah, antara hidup dan mati serta semua harta yang kita punya saat ini adalah milik Allah. Nyawa yang masih dipinjamkan pada kita, tubuh yang boleh bergerak ke sana-sini, setiap degup jantung malah setiap hela nafas dan titik darah kita hanya milik Allah. Berapa lama pinjaman sementara ini? Hanya Allah yang mengetahui.

Maka jika itu kita yakini sepenuh hati, apabila kita kehilangan sesuatu, apakah kita akan bersedih hingga hilang punca dan gila? Tidak, kita tidak boleh bersedih kerana sesuatu yang bukan milik kita.

Duhai hati yang menangis,

Tenanglah. Bila terasa diri seperti sudah tak mampu bergerak dan tidak punya apa2. Jangan menyerah kalah atau hilang punca. Dunia ini belum berakhir,masih punya waktu untuk berjuang. Carilah Allah dalam hatimu. Apa Dia berada di tempat yang sepatutnya?

Duhai hati yang resah,

Jangan sesekali kau sandarkan kebahagiaan itu pada sesuatu yang sementara. Pada manusia yang akan mati, pada harta yang akan habis, atau pada dunia yang pasti akan berakhir. Kembalilah pada Allah. Pemilik dan pencipta yang kekal. Yang tetap ada walau kadang2 kita lupa. Yang tetap sayang pada hamba2Nya. Bersangka baiklah pada setiap apa yang terjadi kerana perancangan Allah itu adalah yang terbaik untuk kita.

(ii)

Kadang2 berdepan dengan kenyataan yang menakutkan dan menyakitkan.

Tapi sampai bila nak lari?

Resah?

Buang jauh2 sampai aku lupa wujudnya.




Current mode:*biarkan ia bebas.jangan ditunggu dan ditangisi apa yang bukan milik kamu.*

2 Bisik-bisik Buzz:

nurnuha said...

saya sangat suka post ini.terima kasih kerana menenangkan hati saya yang resah dan menangis ini..thanks a lot.saya amat perlukannya..:D semoga dengan ingatan ini akan menjadikan hati2 kita bertambah kuat juga...amiin..:D

.:. Kupu-kupu Kecil .:. said...

~Sis Nuha: Kadang2 kita punya rasa yang sama kerana kita manusia biasa yang tak sempurna. Aminnn.Semoga Allah kurniakan secebis kekuatan buat hati2 kita untuk tetap berada di jalan yang diredhai-Nya.